Nog zo’n gevestigde waarde is Houthandel Verellen in Leopoldsburg. In dit familiebedrijf, waar ondertussen de tweede en derde generatie aan de slag zijn, wordt hout verzaagd, geschaafd en behandeld om vervolgens gebruikt te worden in de bouw. 80% van de klanten zijn professionals in de bouwsector.
Bij Verellen voerde Limoco een optimalisering en automatisering van het transportsysteem uit: transport van de afgezogen houtkrullen naar daartoe bestemde containers. Op de afzuiging zijn een zestal machines aangesloten.
Johan Verellen legt uit: ”Ik ken Jan al jarenlang en we hebben al verschillende keren samengewerkt. Een aantal jaren geleden hebben we ook eens een andere leverancier aan het werk gehad voor het installeren van een containersturing. Maar de kleppen werkten niet goed en dat veroorzaakte vaak problemen en stilstand in onze productie. Daarom hebben we nu aan Limoco gevraagd om het transportsysteem onder de loep te nemen en het te optimaliseren waar nodig.”
Limoco installeerde een nieuwe, frequentiegestuurde transportventilator.
In de transportbuis is een venturi snelheidsmeting voorzien, die de luchtsnelheid in de buis bewaakt. Indien deze snelheid te laag wordt, wordt de aanvoer van de schaafmachine weggenomen.
Deze snelheidsmeting fungeert ook als melder voor de containers: als een container vol is, wordt omgeschakeld naar een lege container. Cruciaal in dit proces zijn de zware pneumatische wisselkleppen, die zelfs met veel krullen in de transportbuis automatisch kunnen omschakelen naar een lege container.
“Het is een hele verbetering,” bevestigt Johan Verellen. “De afzuiging is krachtiger en de sturing naar de containers gebeurt automatisch. Als je bedenkt dat wij om de twee dagen een container vullen met 60 à 80 40 à 50 m³ houtkrullen, dan begrijp je hoe belangrijk een goed werkende afzuiging is voor ons. Stilstand in de productie kost geld. Met dit nieuwe, verbeterde transportsysteem moeten we niet bang zijn dat we gaan stilvallen. De samenwerking met Limoco is trouwens vergelijkbaar: alles verloopt veel vlotter en dat is onder meer te danken aan de goede communicatie.”