Petronas Lubricants Belgium, met vestigingen in Aartselaar en Hemiksem, maakt deel uit van een internationale groep, die wereldwijd smeermiddelen van topkwaliteit produceert voor toepassingen in de automobielsector en andere industrieën. Grote spelers als Mercedes en Bobcat behoren tot hun klanten.
In de vestiging in Hemiksem gebeurt de productie van smeermiddelen door het blenden van enkelvoudige (chemische) producten tot eindproducten. De enkelvoudige additieven worden gestockeerd in een grote hal waar zich een 14-tal tanks bevinden. De tanks worden bijgevuld vanuit bulktrucks, met behulp van perslucht. Ook de leidingen worden na het vullen leeggemaakt met perslucht en daarbij komt schadelijke productnevel vrij. Daarom ging men op zoek naar een oplossing op maat voor het afzuigen van die dampen.
“Naast Limoco, waarmee we vroeger al een paar andere projecten gedaan hadden, werden nog een paar andere bedrijven aangesproken. Maar het was dankzij de expertise en de know-how van Limoco dat er een nieuwe samenwerking tot stand kwam.
De specifieke omstandigheden in onze bedrijfshal vereisten heel wat voorstudie om de nodige berekeningen te doen. Het is géén alledaagse situatie, die je bijvoorbeeld kan simuleren in een testomgeving. Veiligheidshalve kan je de installatie wel een beetje overdimensioneren, om zeker te zijn dat de schadelijke nevels op een effectieve manier verwijderd worden. Want het is essentieel dat alles tot de laatste druppel afgezogen wordt, een 'halve oplossing' was absoluut geen optie!” aldus Steven Goyvaerts, Plant Engineer bij Petronas Lubricants Belgium.
Hoe werkt de installatie?
Elke tank is voorzien van een individuele afzuiging bij de ontluchting. Een druppelvanger recupereert ter plaatse de grootste druppels, die vervolgens terug in de tank gaan. De afgezogen nevel/dampen worden via een leidingnet naar een CPF-filter getransporteerd, waar de lucht van de kleine druppels gescheiden worden. De lucht wordt gefilterd en de oliedruppels worden in een vat onder de filter opgevangen en gerecycleerd tot afvalolie.
“Het monteren van de installatie is volledig in samenspraak gebeurd. De mensen van Limoco kwamen 's morgens vroeg werken en het bijvullen van de tanks gebeurde dan in de late namiddag, zodat er geen overlap was. Dat is allemaal vlot verlopen. Dankzij een grondige risicoanalyse kon er veilig gewerkt worden. De meest gevaarlijke situatie voor de monteurs van Limoco was het connecteren van de leidingen boven op de tanks. Zij waren dan ook goed voorzien van de nodige PBM's en van valbeveiliging. Qua timing is alles volgens plan verlopen. De installatie zelf werkt zoals voorzien én verwacht werd. Alles is volledig automatisch aangestuurd en geïntegreerd in het vulproces van de tanks. Dat is voor ons een belangrijke factor want op die manier zijn er geen extra handelingen voor onze operatoren. Dat zij er gemakkelijk mee kunnen werken én in veilige omstandigheden, is de grootste meerwaarde,” besluit Steven Goyvaerts.