Profel, ramen en deuren met glasheldere beloften. Het zegt u ongetwijfeld iets. Want 1 op 10 ramen en deuren in België wordt op maat door Profel gemaakt. Nog enkele cijfers: ze doen dit al exact 70 jaar en ze zijn al meer dan 25 jaar klant bij Limoco.
Na zoveel jaren samenwerken ben je uiteraard op mekaar ingespeeld en dan kom je automatisch tot oplossingen die niet zomaar uit de boekjes komen. Zoals de 2 grote dakroosters die Limoco plaatste op het dak van de productiehal bij Profel Extrusie & Veredeling (Protec NV) in Overpelt, één van de twee grote business units van de Profel groep. Daar gebeurt, naast het assembleren van ramen en deuren, ook de extrusie en afwerking van de profielen.
Er werd een nieuwe productielijn geïnstalleerd voor het poederlakken van aluminium profielen. De profielen die 3 à 4 meter lang zijn, worden verticaal bevestigd om ze te lakken. Dat betekent dus dat het om een ruimte met een behoorlijke hoogte gaat en aangezien de warmte stijgt, ging men op zoek naar een oplossing om via het dak te verluchten. In overleg met de klant viel de keuze op dakroosters, die op een bijzondere manier geconstrueerd werden. De roosters zorgen voor een natuurlijke ventilatie, zodat niet enkel de warmte wordt afgevoerd maar ook verse lucht aangevoerd. Het bijzondere aan de constructie is de afvoer van het regenwater. De roosters staan immers altijd open, ook bij regenweer, en toch blijft het binnen droog.
Luc Jans (Business Unit Manager Profel Extrusie & Veredeling) licht de samenwerking toe: “Limoco is inderdaad een vaste partner op het vlak van ventilatie. Doordat we al zo lang samenwerken met dezelfde mensen, kennen zij ons bedrijf en weten zij bijna blindelings wat wij nodig hebben. Rudi Geerits is ondertussen erg goed thuis in onze activiteiten en zo gaat er dus heel weinig tijd verloren om tot een oplossing te komen. Dat betekent niet dat we ons altijd blindelings tot Limoco richten, want we doen regelmatig wel een benchmarking. Maar het feit dat Limoco zo dicht bij ons in de buurt gevestigd is en met eigen mensen werkt, is voor ons een bijkomend en belangrijk voordeel om met hen samen te werken.”
“Om tot de oplossing van de dakroosters te komen hebben we de kennis van beide partijen naast mekaar gelegd en een keuze gemaakt in functie van hetgeen het meest geschikt was én wat snel te realiseren was. In dit geval gaat het om een verbetering van het werk-klimaat voor onze medewerkers. We zetten als bedrijf heel sterk in op het comfort voor onze mensen. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is dat een belangrijke factor die meespeelt om toch goede mensen te kunnen blijven aantrekken,” besluit Luc Jans.